zaterdag 25 februari 2012

College 4. Oeteldonk 3.0

Hoe ik tijdens de Carnaval toch met Mediawijsheid bezig was. Een geweldig voorbeeld van de 3.0 samenleving; Maandagavond was er een Twitterbericht geplaatst door de Oeteldonkse Club. Een Oeteldonker was zijn trouwring verloren in een bepaalde straat in Oeteldonk, op Twitter werd een omschrijving van de ring geplaatst samen met de vraag of iemand deze gevonden had. Reacties van mij en anderen waaraan ik het bericht liet lezen; 'Die-zien-we-nooit-meer-terug.'
Dinsdagochtend. Brak stond ik bij de brunch van het Oeteldonkse ministerie Jeugdzaken en checkte mijn Twitteraccount (jep, ook ik ben nog bang om iets te missen) en wat schetste de verbazing? Het Twitterbericht van de dag ervoor bleek door vele Oeteldonkers te zijn geretweet en de ring was teruggevonden! Raar maar waar, een prachtig voorbeeld van de 3.0 samenleving, ook tijdens Carnaval! Go Oeteldonk!

Dat was maandag/dinsdag en nu is het alweer donderdag. Helaas. Carnaval is voorbij, en dat betekent weer terug naar de orde van de dag. De excursie van vorige week maandag naar S2M zit mij nog vrij vers in het geheugen. Seats2Meet biedt kort gezegd een 3.0 vergaderruimte. Als professional kun je hier naar toe, afspreken met andere professionals, werken et cetera. De presentatie die bij S2M gegeven werd door Barry Spooren, één van de organisatoren van Incubate is mij echter meer bijgebleven. Dit was namelijk herkenning alom. Ik kwam er opeens achter dat ik al zo'n 8 jaar lang hartstikke 3.0 bezig ben. Het jaarlijkse strandfeest CFBeachdance, waarvan ik één van de organisatoren ben, heeft in het concept namelijk best wat 3.0 facetten. De concepten van Incubate en CFBeachdance zijn natuurlijk totaal niet met elkaar te vergelijken - CFBeachdance is een dancefeest en lotgenotencontactdag voor patiënten met Cystic Fibrosis én iedereen die van een feestje houdt - maar proberen beide gebruik te maken van de input van bezoekers. Hoewel Incubate ongetwijfeld een professionelere organisatie heeft is het mooi om te zien hoe beide concepten gebruik maken van de kracht van de eigen bezoekers. Zo kunnen bezoekers bij Incubate inspraak hebben in de line-up en meeschrijven aan stukken op de website. Bij CFBeachdance gebruiken wij voor vele aspecten van de dag netwerken van bezoekers. Zo hebben we via bezoekers contact kunnen leggen met artiesten, zijn er sportieve bezoekers die zelf activiteiten op het strand willen organiseren, enzovoorts. Niet geheel 3.0 zoals Incubate, daar hebben we de kennis en het geld niet voor, maar wel via netwerken-netwerken-netwerken.

Het blijkt overigens belangrijk dat er een interessante 'rode draad' door de blogs loopt. Daar heb ik over nagedacht en het enige interessante waardoor ik mijn blog op dezelfde manier door kan zetten is door de ervaringen uit colleges te koppelen aan eigen ervaringen. Zoals ik nu al doe, blijf ik lekker reflecteren op mezelf, kijken hoe ik 3.0 in het dagelijks leven tegen kom en blijf ik dicht bij mezelf.

(Ohja en jullie zijn natuurlijk allemaal uitgenodigd, 30 juni op CFBeachdance http://www.cfbeachdance.nl)

1 reacties:

Veronica zei

Geweldig Blog en wat een mooie 'comparasing' met CFBD.
Ik kom zeker op 30 juni en hoop heel veel van jouw media wijze mensen daar ook te zien.