zondag 4 maart 2012

College 5. Dromen, Denken, Beslissen & Doen.

Toen ik in oktober dit jaar ging verhuizen kwam ik er achter hoe slecht ik eigenlijk ben in het weggooien van dingen. Mijn slaapkamer bij mijn ouders in huis moest leeg, mijn spulletjes moesten naar mijn huisje, maar dat betekende ook dat nutteloze spullen weggegooid moesten worden. Dit heeft me geen tranen gekost, maar heel makkelijk was het ook niet. Ik ben iemand die altijd denkt dat iets ooit nog wel van pas komt. Vaak is dat niet zo. Soms wel. Zo heb ik in 2006, in de eerste periode van mijn eerste studiejaar aan de HBO-opleiding Social Work de leerstijlentest van Kolb moeten maken. Laat het nou toevallig zo zijn dat deze test afgelopen week voor de cursus Mediawijsheid op de planning stond. En hoewel ondertussen alle minder belangrijke papieren van mijn hele Social Work opleiding meegegaan zijn met het oud papier, staat de harde schijf van mijn laptop mij wel toe tot het bewaren van heel veel documenten - ook de leerstijlentest van bijna zes jaar geleden. Leuk was het om de ontwikkeling te zien, in 2006 schommelde ik hoog op de as tussen dromers en doeners, op dit moment viel ik in de categorie beslissers. Bij deze laatste test stond mijn uitslag echter zo dicht bij het snijpunt van de twee assen, dat ik eigenlijk in staat moet kunnen zijn om alle leerstijlen toe te kunnen passen. Handig dus; ik kan in elke situatie de meest geschikte leerstijl aannemen toepassen! Wil jij ook zo'n leuke test doen? Kijk dan eens op deze site.

Durftevragen. Ik vond durftevragen een vreselijk begrip doordat ik mensen op Twitter de meest domme en oninteressante vragen zie stellen met daarachter #durftevragen of #DTV. Heerlijk hoe ik me daar aan kan irriteren; Google is your best friend guys. Kijk eerst daar eens op alvorens je een onnozele vraag op het internet gaat droppen. Maar oké, oké, Durftevragen blijkt ook iets heel leuks te zijn. En dan heb ik het nog steeds niet over de hashtags op Twitter, maar de werkvorm Durftevragen die heel veel kan opleveren. Ik ben er achter gekomen dat er een heel Durftevragen team bestaat dat sessies begeleidt en daarnaast workshops en lezingen geeft. Nou hoeft het allemaal niet zo heel professioneel, de durftevragen-sessie die ik meemaakte tijdens het college Mediawijsheid bleek ook heel wat teweeg te brengen.

Nou wisten we natuurlijk al dat de cursus Mediawijsheid heel veel weerstand opgeroepen heeft bij studenten. De durftevragen-sessie bleek een perfecte manier om alle frustraties eruit te gooien en met zijn allen tot een nieuw ontwerp van (het eerste college van) de cursus te komen. In vier keer tien minuten hielden we sessies waarin steeds één persoon een idee ten aanzien van zijn leerstijl en de cursus opperde en de anderen uit de groep reageerden hierop. Hierdoor kwamen er vele mooie ideeën voorbij. Zo opperde er iemand Buddys, vond iemand anders Brainstormsessies een goed idee en waren er natuurlijk ook een aantal die niks voorbereid hadden en 'het-er-allemaal-wel-mee-eens-waren' (hoe irriterend!!).

Volgend jaar zal meneer van Driel in zijn cursus Mediawijsheid minstens één van onze ideeën verwerken. Ik ben er voorstander van om met Dropbox en Yammer te beginnen en zo elk college een nieuwe app te introduceren. Dus in college 1 gaan we met zijn allen brainstormen via Edistorm, het tweede college proberen we met elkaar te Skypen, het derde college gaan we aan de Twitter enzovoorts enzovoorts. Ik ben benieuwd!

1 reacties:

Anoniem zei

Terwijl ik aan MIJN studie bezig ben lees ik jouw blog die hoort bij jouw studie, wie had dat in oktober kunnen dromen-denken-beslissen en doen??
Jij redt je wel, met studie én met je paleisje, zeker weten. Ben trots op je, op al je (media)wijsheden en gewoon op mezelf want door dromen-denken-beslissen en doen ben jij waar je nu bent...Zo moederrrrr heeft gesproken en duikt weer haar leerboeken in ;-)
XXX Moederrrr